Coming to America!

Na de Riesenschnitzels van de vorige avond staan we zondag ochtend om 7.00u op Dusseldorf airport, bepakt en gezakt en klaar voor een volgend avontuur. Als de check-in van Air Berlin open gaat staan we meteen vooraan. Gjalt begint driftig door zijn papieren te zoeken op zoek naar zijn zogen. ' Apis' formulier wat je moet invullen voordat je naar de VS gaat omdat ze willen weten waar je gaat verblijven etc. Licht in de stress vertelt hij de dame aan de balie in zijn beste Duits dat hij zijn formulier thuis vergeten is en of ze er nog eentje heeft. Nee dat is geen probleem omdat ik er ook een heb en we op het eerste adres zullen verblijven de 1e nacht. Mooi!

Maar dan komen alle mogelijke weddenschappen of poultjes die jullie hebben afgesloten over hoe lang wij weg zullen blijven (2 maanden, 6 maanden, nooit meer terug) lichtelijk in gevaar wanneer de dame vraagt of wij een ticket uit de VS geboekt hebben.. Uh ja dat hebben we, naar Mexico. ' Nein das is leider nicht gultig'. Wat?! Ze vertelt ons even snel dat we echt een ticket nodig hebben van de VS naar Europa o.i.d. en dat Mexico kortweg ' te dichtbij' is. We mogen zo snel mogelijk alsnog een ticket gaan boeken als we alsnog mee willen. Stress!!

Van alle dingen waar we rekening mee gehouden hadden was dit wel het laatste wat in onze gedachten was opgekomen..Nergens in het boekproces van ons ticket naar Miami is ook maar ergens vermeldt dat je een ticket terug moet hebben, naar een ander continent.
Bij de balie van Air Berlin zit gelukkig een uiterst helpvolle mevrouw die ook nog eens ontzettend geduldig met ons is als ik in half Duits, half Engels probeer duidelijk te maken wat de situatie is. Een ticket terug vanaf Panama is ook niet ver genoeg voor de Amerikanen en Air Berlin vliegt niet vanaf Zuid Amerika.. de situatie wordt er niet beter op en de tijd tikt door..

Uiteindelijk lijken we 2 opties te hebben: ons ticket omboeken naar een ticket rechtstreeks naar Cancun en daarmee Miami over te slaan en Gjalt's wederzien met vriendin Nancy die hij kent uit zijn tijd in Suriname...of een ticket Miami - Dusseldorf boeken. Bij die laatste optie vraag ik de mevrouw of het ( puur hypothetisch gezien) een probleem zou zijn als wij deze vlucht op miraculeuze wijze niet zouden halen... Het antwoord is dat als wij dat hen niet vertellen, dat geen probleem is. En of wij dan -eventueel uiteraard- as donderdag naar Mexico zouden kunnen vliegen zonder problemen? Ze belt nog een keer een collega op en ja hoor, je hebt het recht van mening te veranderen. Afgezien van het feit dat Gjalt en ik allebei niet van die knoop-door-hakkers zijn maken we verbazingwekkend snel een keuze: we boeken het ticket Miami - Duss voor 6 febr. En het zou zomaar eens kunnen dat wij na een paar dagen Miami van gedachten veranderen om zolang in de VS te blijven..

Als het ticket eenmaal geboekt en betaald is ploffen we neer voor een shot koffie en een broodje, dan slaat de moeheid van de korte nacht ervoor en de stress toch even toe.. als dit een voorbode is van hoe ' makkelijk' de rest van de reis zal verlopen.. Laten we het erop houden dat we het lastigste gedeelte wellicht al hebben gehad. Snel checken we alsnog in en dan is het al tijd om door de douane te gaan wat het afscheid nemen toch iets makkelijker maakt omdat we het allebei dit voorval nog even op ons in moeten laten werken.
Zonder tranen staan we opeens aan de andere kant van de douane en gaat het dan echt gebeuren! Eenmaal in het vliegtuig vallen we bijna direct in slaap en 10uurtjes later zijn we aan de andere kant van de plas.

Ronde 2 begint want we zijn nog niet binnen natuurlijk. Met ons verhaal paraat belanden we uiteindelijk voor een Amerikaanse douane officier die vraagt wat ons plan is. Rondreizen natuurlijk. Wanneer gaan jullie weer weg? 6 februari. Gaan jullie nog naar andere Staten? Uh - niet wetend of hij 'ja' of 'nee' wilt horen- antwoorden we toch maar nee. ' Drie maanden door Florida reizen is wel erg lang', ja eh we zien wel... ' Kennen jullie hier mensen?' Ja een vriendin komt ons zo halen.. 'Wat is jullie beroep?' Social workers.. Hoeveel cash hebben jullie bij je? ' Zijn jullie een stel?' Ja. ' Maar niet getrouwd?' Nee..
Twijfel, twijfel... Hij kijkt Gjalt aan... Hij kijkt mij aan..twijfel...' Wanneer gaan jullie ook al weer weg' In koor: 6 februari! Twijfel... en dan pakt hij de stempel, beplakt met Spiderman stickers (waar je al niet op let als je lichtelijk zenuwachtig bent) en krijgen we allebei een stempel in ons paspoort.
Yes! willen we uitschreeuwen maar we houden ons pokerface en lopen snel door.. Als we merken dat er echt niet iemand ander ons aankomt lopen om ons alsnog te verhoren in een van die eng uitziende verhoorkamertjes lopen we snel naar de bagage band waar onze backpacks al naast liggen. Tolverklaring inleveren en door die schuifdeur die ons Amerika in leidt. We're in Miami Bitch!

anja

leuk (nou ja leuk) verhaal! En die banner is helemaal geweldig, Gwen! Hier sneeuwt het inmiddels, dus alle moeite om de EU te ontvluchten is niet voor niets geweest. En hopelijk leest de USA-douane geen nederlandse blogs.....

Martin

Lekker uitbuiken van zo'n schnitzel he? Maar was erg gezellig weekend zo met z'n allen. Wat een drama om de VS in te komen, maar ja, die luitjes zijn niet voor niets behoorlijk gestressed daar. Maar vriendelijkheid is ook wat en informatie vooraf zou normaal moeten zijn.

Loes

Jongens, wat een verhaal! Ja, wat dat betreft is Amerika wel ellende. Maar het is allemaal goed gekomen :). Geniet lekker op het strand en van alle andere gave dingen (want Miami is echt wel cool:)), het is hier gevoelstemp -13 BRRRR
Dikke kus!

Floris

Een goede voorbereiding is het halve werk he....;) Ik dacht al, wat een lang verhaal voor 3 dagen. Maar het werd snel duidelijk. Veel plezier!

Laura

én jullie vlogen zo extreem vroeg én dat die amerikanen gaan stressen is niet goed voor elke persoon. Uiteindelijk hebben jullie het perfect opgelost, dat belooft veel goeds voor de toekomst. Ben benieuwt naar de eerste foto's!

ps: heb je bruine band van je vest gevonden!

Odette

Wat een leuk verhaal! Zal inderdaad wel even gestress zijn geweest maar gelukkig hebben jullie het gehaald. Veel plezier en succes verder!

Patricia

Pfff je zou er grijze haren van krijgen ...
Lady Gaga zal trots zijn op jullie pokerface ;)

Veeeeel plezierrrrrrrr daar en niet 6 februari terugkomen he, maar hopelijk wel voor juli ;)

xxx Patricia

Gwen

Dank u :-)

annelous

Jeetje wat een gedoe allemaal! Maar gelukkig hebben jullie het goed kunnen oplossen en zitten jullie nu lekker in Miami!!!:) geniet er van!! xxx Annelous

Jantien

Heerlijk verhaal om de dag mee te beginnen!

Lotte

En is het smokkelen van het Surinaamse bier gelukt? Leuk om Nancy weer te zien? Het is weer tijd voor een nieuw verhaal vind ik, heb ik weer wat te doen!
Have Fun! X